aneska's blog

lauantai 10. tammikuuta 2015

Karibian risteily ja Miami 2/2

Matkalla George Towniin Cayman saarille
Ensimmäinen paikka minne laivalla pysähdyttiin oli kahden päivän risteilemisen jälkeen George Town Cayman saarilla. Laivasta lähtemisessä oli vähän jonottelua, sillä laivasta oli kuljetus George Towniin pienempien veneiden avulla, jotka lähtivät vasta, kun olivat täynnä. George townissa kiertelimme aluksi pikku kauppoja. Sää oli ihan mieletön, joten päätimme lopulta ottaa taxin Seven mile beachille. Päivä menikin auringosta ja kylmistä virvokkeista nauttiessa. Käytiin myös meressä uimassa. Vaikka ei kauheana kierrelty ympäriinsä, niin mulle tuli vahvasti sellanen fiilis, että tänne voisin matkustaa kyllä uudestaankin. Aurinkoa, meri, kuulemma mahtavat snorklausmahikset ja jotenkin niin chilliä ;)

Heti toisena päivänä oltiin Falmouthissa Jamaikalla.

Sataman turistirysä
Shoppailin vähän ja löysin selfietikun, mikä mun oli ihan pakko ostaa. Tässä alla innostuksessa sillä napsittuja kuvia.

Mentiin ilmeisesti Royal Caribbeanin oman sataman ulkopuolelle katselemaan meininkiä, missä ei tuntunut kovin paljon turisteja menevän paikallisia kylläkin. Käytiin paikallisessa pubissa istuskelemassa ja nauttimassa mitäs muutakaan kuin Red Stripesia, kun Jamaikalla ollaan.

Olin odottanut Jamaikaa melkein eniten paikoista, joissa risteilyllä käydään. En osaa oikein sanoa, millainen kuva paikasta jäi, kun hiukan sateinen ja pilvinen sää vaikutti osittain fiilikseen ja toimintaan. Rannalle ja snorklailemaan olisi täälläkin päässyt jonkin matkan päähän taxilla, mutta sään puolesta se jäi nyt tosiaan välistä.

palanut rakennus
katukuvaa
Viimeinen pysäkkimme oli heti seuraavana päivänä Jamaikan jälkeen Labadee Haitilla.

Näkymä hytin parvekkeen ikkunasta

Laiva parkissa

Labadeessa oli kyllä todella nättiä. Emme kuitenkaan varmasti nähneet todellista Haitia. Satama, johon saavuimme oli ilmeisesti Royal Caribbeanin omistama ja alue oli aidattu, joten sen ulkopuolelle ei pahemmin nähty. Alueella oli vaikka minkälaista aktiviteettia snorklailusta, riippuliitoon ja vesijetteihin. Aktiviteetit olivat samoja, mitkä olisi voinut varata laivalla jo etukäteen. Me varasimme aktiviteetit vasta paikan päällä, niin ne olivat hiukan edullisempia. Varaus tehtiin muistaakseni hytin numerolla ja omalla nimellä. Kuitenkin jos ehdottomasti haluaa jotakin tiettyä juttua tehdä, niin kannattaa se varata siinä tapauksessa etukäteen, jotta varmasti mahtuu mukaan. Retket ja aktiviteetit voi varata laivalta jo heti risteilyn ensimmäisenä päivänä.

Osa meidän porukasta kävi testaamassa 180 metrin korkeudesta lähtevän kaapeliradan. Aluksi käytiin ohjeet läpi ja sitten lähdettiin autolla ylös vuorelle.  Eka tehtiin harjoituslasku matalammalta, jonka jälkeen pystyi kieltäytymään laskusta ja sai vielä rahat takaisin tässä vaiheessa. Lopullisesta laskeutumisesta ei saanut mielellään enää sen jälkeen kieltäytyä.

Ohjeistuksessa
Kaapelirataa pitkin liukumista

Kaapelirata oli kuulemma hauska ja ollut hintansa väärti (100 dollaria). Itse en olisi noin korkealla uskaltanut, vaikka vauhti ei ilmeisesti ollut paha.

biitsiä

Loput meidän porukasta (minä mukaan lukien) kävi snorklailemassa koralliriutalla. Meidät kuljetettiin satamasta veneellä koralliriutalle. Varusteina meillä oli kelluntaliivit, räpylä ja snorkkelit, jotka saatiin veneestä. Opas tuli meidän kanssa veteen ja näytti ja kertoi mitä kaikkea vedestä löytyi. Snorklailu oli kyllä kivaa, mutta hiukan heikko uintitaitoisena oli hankalaa, kun ihmisiä oli niin paljon ja piti jatkuvasti väistellä muita. Tyydyin sitten snorklailemaan hiukan etäämmällä. Mutta oli kyllä mieletöntä, miltä veden alla näytti. Pakko kyllä uudestaankin käydä testaamassa. Lopussa, kun lähdimme koralliriutoilta takaisin satamaa kohti, meille tarjoiltiin veneessä maukkaita rommipunsseja - aika jees! Snorklailureissu oli mielestäni yllättävän edullinen: 55 dollaria.

Päivän ruuat ja juomat tuotiin erikseen laivalta Labadeen sataman läheisyyteen ja tarjolla oli samantyyppistä lounasbuffet-ruokaa kuin laivallakin. Muutamia paikallisia kauppiaita ja muusikkoja näkyi satama-alueella, mutta muutoin paikalliset olivat tosiaan aitojen toisella puolella.

Haitin pysäkin jälkeen lähdimme seilaamaan kohti Miamia. Seuraava päivä oli aikaa vielä nauttia risteilystä ja viimeisen päivän aamuna saavuttiin Miamiin.

Miamissa meidän hotelli oli tosiaan ihan rannan tuntumassa Miami beachilla, niin päästiin heti nauttimaan auringosta rannalla. Käytiin sitten toisena päivänä shoppailemassa USA:n isoimmassa outlet keskuksessa Sawgrass Millsissa. Mentiin bussilla Sawgrass Millsiin, mikä maksoi edes takaisin 15 dollaria. Katottiin netistä, miten busseja lähtee Miami Beachilta Sawgrassiin ja saatiin selville, että ainakin Hiltonin edessä on yksi pysäkki. Käveltiin sitten South Beachilla sijaitsevaan Hilton-hotelliin kyselemään asiasta ja saatiin sieltä ostettua bussiliput ja myös tarkempi aikataulu, milloin seuraava bussi lähtee. Bussi kierteli ympäriinsä ottamassa ihmisiä kyytiin, joten bussimatka kesti 2 tuntia. Meitä oli sen verran iso porukka, että meille ois ehkä tullu edullisemmaksi ja nopeammaksi ottaa taxi, mutta tulipa tuo bussiki testattua.

Sawgrass Mills oli kyllä mielettömän kokoinen ja meillä meni alku hiukan harhailuksi sielä. Olisi kannattanut heti aluksi suunnitella kartalta, että missä liikkeissä haluaa käydä. Aikaa vei myös pitkät jonot sovituskoppeihin ja kassoille. Porukkaa oli paljon liikenteessä myös sen takia, että joulu oli lähellä. Esimerkiksi ylipäätään Michael Korsin liikkeen sisälle oli jono. Olihan tuolla Outlet keskuksessa edullista, mutta itse ehkä mieluummin seuraavan kerran shoppailen muualla Miamissa. Mutta, jos innostuu tuonne lähtemään, niin kannattaa tosiaankin varata koko päivä aikaa. Bussiaikataulut takaisin taisivat olla klo 16 ja 19, joten lähdettiin sillä aiemmalla, jotta ehdittäisiin vielä viettää mun viimestä iltaa Miamissa. Bussiin mentiin Sawgrass Millsin puolellakin samalla lipulla kuin, millä oltiin tultu, joten se kannattaa pitää tallessa.

Korkattiin vähän laivasta ostettua Smirnoff vodkaa ja laittauduttiin hotellihuoneessa. Aika hyvä meininki oli päällä. Lähdettiin kävelemään kohti North Beachia ja bongattiin väliltä hyvä texmex-ruokapaikka.

Hotellihuoneessa fiilistelyä

Käytiin syömisen jälkeen vähän tsekkailemaan yömeininkejä ja jotenki eksyttiin Twistiin. Käytiin sen jälkeen vielä jossain karaokepaikassa matkan varrella ja hotellin vieressä olevassa kunnon jenkkibaarissa.

Pari kuvaa Twististä

Oli kyllä ihan mieletön reissu! Ehdottomasti uudestaan risteilemään ja jenkkeihin. Suunniteltiin, että seuraava risteily sitte sille uudelle isoimmalle laivalle, joka on valmistumassa. Oli niin rentoa ja huippua. Suosittelen kaikille!: ))